آزمون های تشخیص پنجره استاندارد

هدف از این مقاله بررسی رفتار پنجره ها با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی خاص و ابعاد بزرگتر از حد معمول بوده و همانگونه که می دانیم در طراحی پنجره ها می بایست به نکاتی از جمله سرعت باد در مناطق بادگیر و ساختمان های بلند مرتبه توجه کرد. اگر استحکام پنجره ها با سرعت باد منطقه تطابق نداشته باشد، احتمال خارج شدن پنجره از آب بندی و هوابندی و در موارد شدیدتر شکست شیشه را به همراه دارد. مورد دیگر لرزش در و پنجره ها با ابعاد بزرگ می باشد که با استفاده از پروفیل با سطح مقطع بالاتر  تا حد زیادی از بین می رود.

درب و پنجره دو جداره تولید شده با پروفیل های استاندارد قابلیت نصب در ارتفاعاتی که فشار باد بسیار است و یا از لحاظ ابعاد پنجره بزرگ می باشد، را داراست و ظاهری زیبا به نمای ساختمان و پنجره های آن می دهد..

در این مقاله به بررسی آزمون های آب بندی، هوابندی و فشار باد پرداخته شده و نتایج با هم مقایسه خواهد شد. آزمایشات فوق در آزمایشگاه ایستاتست، وابسته به گروه صنعتی طرح و ساخت ایستا انجام پذیرفته است  که در زمینه انجام آزمونهای درب، پنجره، نما و آموزش کنترل کیفیت واحد های تولیدی به عنوان یکی از مراکز فعال در امر تحقیق و توسعه حوزه درب، پنجره، نما و افزون بر آن اولین آزمایشگاه همکار سازمان ملی استاندارد ایران برمبنای استاندارهای ملی از سال ۱۳۹۲ مشغول به فعالیت می باشد. از آنجاییکه آزمایشگاه ایستاتست آزمایشگاه همکار استاندارد در حوزه تست نما و پنجره می باشد، برمبنای استانداردهای ملی ایران به شماره  ISIRI 12291و  ISIRI 8510  آزمون هایی که در این مقاله با آن ها آشنا می شوید را اجرا می نماید .

ابتدا در زیر با بازشوهای استاندراد و نقش آن ها در بالا بردن آسایش ساکنین و کیفیت اقامت آن ها در محیط هایی که از این نوع درب و پنجره ها استفاده می شود آشنا می شویم.

نقش پنجره استاندارد در کاهش مصرف انرژی:

استفاده از درب و پنجره های دو جداره استاندارد  نقش بسزایی در جلوگیری از اتلاف انرژی در پروژه ها دارد. با توجه به اعلام تحقیقات سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در ایران در حدود ۴۵% از اتلاف انرژی از طریق پنجره های یک ساختمان صورت می گیرد، از این رو استفاده از درب و پنجره های استاندراد تا حد بسیار زیادی در کاهش مصرف انرژی تاثیرگذار است و بازگشت سرمایه به همراه خواهد داشت.  در صورتیکه در زمستان به قاب پنجره و شیشه آن دست بزنید خواهید دید که سرد است و این دلیل تبادل حرارتی بین قاب پنجره و شیشه با فضای بیرون است. با استفاده از قای پنجره استاندراد و شیشه دو و یا سه جداره تبادل حرارتی از طریق بازشوها به حداقل ممکن خواهد رسید.

  تعداد جداره های شیشه، وجود گاز خنثی در جدار میانی آنها و نحوه مونتاژ شیشه و پنجره دوجداره و استفاده از یراق آلات مرغوب در میزان عایق حرارتی بودن آن موثر است.

نقش پنجره استادارد در کاهش آلودگی صوتی:

امروزه یکی از اصلی ترین آلاینده های شهر های بزرگ، آلودگی صوتی در آن هاست که در حدود۸۰-۷۵ دسی بل و در شهرهای کوچک میزان آن حدود ۵۵ دسی بل می باشد. وجود کانالهای خالی در میان پروفیلهای uPVC و تیغه های پلی آمید در پروفیلهای آلومینیوم علاوه بر سبک تر کردن وزن باعث می گردد پروفیل پنجره عایق بهتری باشد و از انتقال صداهای محیط خارج به فضای داخلی جلوگیری نماید.

 با استفاده از شیشه های دو و سه جداره در پنجره های uPVC و آلومینیوم  و همچنین استفاده از لاستیک های درزگیر مرغوب و باکیفیت، پنجره های مزبور علاوه برعایق حرارتی ، عایق صوتی بسیار خوبی نیز می شوند و مانع از تبادل صوتی محیط داخل به بیرون و انتقال آلودگی های صوتی محیط بیرون به داخل خواهند شد.

لذا در این بین با توجه به شرایط اقلیمی منطقه تحت نظر، ابعاد پنجره و طبقات مورد استفاده شرایط ساختاری پنجره و عملکرد آن با تغییراتی در اقلام مورد استفاده، بهبود خواهد یافت .

تاثیر سطح مقطع پروفیل های بازشو و ضخامت شیشه های مورد استفاده در بازشوهای استاندراد:

   یکی از شاخصه هایی که در تقویت پنجره ها مورد استفاده قرار می گیرد، ابعاد سطح مقطع پروفیل و نوع کانال بندی آن بوده  که با افزایش این پارامتر، پنجره مستحکمتر و همچنین با افزایش ضخامت شیشه و کیفیت گاز میان آن ها از نظر ایجاد عایق صوتی و حرارتی شرایط بهتری را ایجاد می نمایند.

با توجه به توضیحات ذکر شده در خصوص ویژگی های پنجره استاندراد، به بررسی برخی از این آزمون ها در آزمایشگاه ایستاتست می پرازیم. همانطور که قبلا در این مقاله به آن اشاره نمودیم هدف مجموعه ایستاتست ایجاد  تمرکز بر دقت در انجام آزمون ها می باشد تا بدینوسیله علاوه بر کمک به بهبود مستمر کیفیت در فرآیندهای تولیدی، گامی نو در حوزه تحقیقات ساختمان بر دارد.

آزمون مقاومت در برابر نفوذ آب

در این آزمون رفتار نمونه، در برابر بارش باران همراه با فشار باد مورد بررسی قرار می گیرد و درجه مقاومت نمونه مورد آزمون مورد ارزیابی قرار می گیرد. این آزمون بر اساس استاندارد isiri 7821 انجام و بر اساس استاندارد isiri 11864 رده بندی می گردد.

آزمون نفوذپذیری هوا

در این آزمون رفتار نمونه، در برابر فشار باد مثبت و منفی مورد بررسی قرار گرفته و میزان نفوذ هوا به درون ساختمان اندازه گیری می شود. این آزمون بر اساس استاندارد isiri 7822 انجام و بر اساس استاندارد isiri 11093 رده بندی می گردد.

آزمون مقاومت در برابر فشار باد

در این آزمون رفتار نمونه، در برابر فشار باد (طوفان) مورد بررسی قرار گرفته و میزان خمش اجزاء عمودی نمونه مورد آزمون اندازه گیری می گردد. این آزمون بر اساس استاندارد isiri 11421 انجام و بر اساس استاندارد isiri 11420 رده بندی می گردد.

به عنوان مثال یکی از نمونه های مورد آزمایش، نمونه های پروفیل ویستابست با مقاطع داخلی سری 60 و 70 می باشد که بر اساس دفترچه فنی شرکت ویستابست مطابق با استانداردهای تولید یک نمونه با مولیون عادی و نمونه دیگر با مولیون استاتیکی مورد آزمایش قرار گرفت.

مشخصات پروفیل استفاده شده در تولید نمونه ساخته شده:

 مقاومت در برابر ضربه ناشی از سقوط وزنه در دمای پایین : کلاس II (حداکثر ارتفاع)

ضخامت دیواره های خارجی : کلاس A (ضخامت بیش از 8/2 میلیمتر)

نوع ماده اولیه : کلاس VM (استفاده از ماده دست اول)

نتایج تست های انجام شده حاکی از آن است که پروفیل ویستابست مطابق با استاندارد های آزمایشگاه ایستاتست می باشد. در صورتیکه شما یک واحد تولیدی هستید و تمایل به اطلاع از شرایط پروفیل های مصرفی خود دارید می توانید از طریق آزمایشگاه ایستاتست آن ها را مورد ارزیابی قرار داده و درصورتیکه سازنده و یا خریدار پروفیل های آلومینیوم و یا UPVC هستید می توانید با کارشناسان آزمایشگاه ایستاتست در ارتباط بوده و نمونه مورد نظر خود را مورد ارزیابی قرار دهید. در نهایت این اطمینان خاطر به شما داده می شود که کلیه پروفیل هایی که توسط شرکت ایستاوین به مشتریان عزیز عرضه می گردد، همگی در آزمایشگاه ایستاتست مورد آزمون های فوق قرار گرفته اند و از شرایط استانداردی برخوردار هستند. همین موضوع سبب برتری ایستاوین نسبت به دیگر تولیدکنندگان سراسر کشور می باشد.

نظر خود را بنویسید