نمای کرتین وال

شخصیت و ماهیت درونی هر ساختمان در نمای آن منعکس می‌شود. وقتی به یک نمای آجری نگاه می‌کنید، چه احساسی دارید؟ با دیدن این نما حس نوستالژیک در شما ایجاد می‌شود و به خاطرت گذشته فکر خواهید کرد. حالا اگر «نمای شیشه‌ای کرتین وال» را ببینید چی؟ این نما بدون شک آسمان آبی و ایده‌های آینده نگرانه را تداعی می‌کند. امروزه، نمای کرتین وال به یکی از محبوب‌ترین انواع نمای مدرن تبدیل شده است که رهگذران را به خود جلب می‌کند. در این بررسی به طور کامل در مورد نمای کرتین وال صحبت می‌کنیم.

تاریخچه نمای کرتین وال

قدمت سیستم کرتین وال به دهه 1930 برمی‌گردد که با استفاده سازه هایی با مقاطع فولادی اجرا میشد و پس از جنگ جهانی دوم به طور گسترده در پوشش خارجی نمای ساختمان مورد توجه قرار گرفت. توسعه این نما زمانی رخ داد که آلومینیوم برای استفاده های غیرنظامی در دسترس قرار گرفته بود. در عصر حاضر، کرتین وال اهمیت دوچندانی در ارائه یک نمای شیشه‌ای شفاف، زیبا و مدرن پیدا کرده است.

در جهان سال‌هاست که از کرتین وال در طراحی نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. به ویژه در ایران نیز از این نما به وفور در ساختمان‌های بلند مرتبه تجاری و اداری استفاده می‌شود. اما با توجه به اینکه کرتین وال دائماً در معرض شرایط اب و هوایی متغیر قرار دارد، باید به درستی و مطابق با اصول و قواعد مهندسی نما طراحی، نصب و نگهداری گردد.

برای مشاهده نماهای کرتین وال می توانید به صفحه پروژه ها مراجعه نمایید.

تعریف نمای کرتین وال

کرتین وال (Curtain Wall) اصطلاحی است که به یک نمای شیشه‌ای پرکاربرد برای پوشش بیرونی ساختمان‌های بلند مرتبه اشاره دارد. این نما نوعی سیستم غیر سازه‌ای و خودایستاست که وزن هیچ بخشی از ساختمان را به جز وزن خود تحمل نمی‌کند. خودایستا بودن این سیستم بدین معناست که وزن مرده کرتین وال به سازه اصلی ساختمان وارد نمی‌شود و خود به تنهایی وزنش را تحمل می‌کند.

نمای کرتین وال براساس تحمل وزن خود و انتقال بارهای افقی (زلزله و باد) به سازه طراحی می‌شود. درحقیقت، عملکرد اصلی کرتین وال، مقاومت در برابر نفوذ عوامل آب و هوایی و ایجاد یک مانع حرارتی بین داخل و خارج ساختمان است. سیستم کرتین وال همچنین حرکات نسبی بین طبقات که ناشی از نیروهای باد یا بارهای لرزه‌ای هستند را نیز تحمل می‌کند.

نمونه ای از پروژه کرتین وال، انجام شده توسط ایستاوین

اجزای سازنده کرتین وال

اجزای اصلی کرتین وال عبارتند از:

 – لامل‌های عمودی یا مولیون (Mullion)

– لامل‌های افقی یا ترنسوم (Transom)

 – شیشه (Glass)

 – تکیه گاه‌ Anchor))

نمای کرتین وال از دو بخش اصلی تشکیل شده‌اند پروفیل‌های آلومینیومی و شیشه. به پروفیل‌های آلومینیومی «لامل» گفته می‌شود. مولیون جزء عمودی کرتین وال است، در حالی که ترنسوم اجزای افقی را تشکیل می‌دهد. عملکرد این دو عمدتاً مربوط به حمل وزن مرده سیستم کرتین وال است. بعد از نصب لامل‌های عمودی و افقی، نوبت به شیشه می‌رسد که باید در بین فضای خالی لامل‌ها قرار گیرد. از تکیه گاه‌های تعبیه شده برای تقویت ایستایی این ساختار استفاده می‌شود.

اجزا تشکیل دهنده کرتین وال را در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

مزایای نمای کرتین وال

انتخاب سیستم کرتین وال به عنوان نمای ساختمان مزایای زیادی به همراه دارد. با درک بهتر فواید این سیستم می‌توان بهترین انتخاب را برای پروژه ساختمانی داشت. از جوانب مثبت کرتین وال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 – از ساختمان در برابر نفوذ آب و هوا محافظت می‌کند. این امر نه تنها عملکرد ساختمان را بهبود می‌بخشد بلکه دوام آن را نیز افزایش می‌دهد.

 – این نما به طور ویژه برای پراکنده کردن تنش از منابع طبیعی مانند بادهای شدید طراحی می‌شود. همچنین استحکام کلی ساختمان را بهبود می‌بخشد.

 – این سیستم با استفاده از لعاب کاری شیشه‌ها می‌تواند میزان گرمای از دست رفته یا به دست آمده را کاهش دهد. بازده حرارتی بهتر می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی سرمایشی و گرمایشی در ساختمان شود.

 – نمای کرتین وال می‌تواند ظاهری مدرن و لوکس به ساختمان بدهد. این نما به ویژه با انعکاس آسمان آبی به زیبایی بیشتر ساختمان میفزاید.

 – پنل‌های شیشه‌ای بزرگ منجر به بهبود دید و افزایش ورود نور طبیعی می‌شوند و فضای داخلی ساختمان را روشن‌تر می‌کنند.

 – این سیستم را می‌توان با طیف وسیعی از مشخصات طراحی و تولید کرد تا با نیازهای زیبایی شناختی و عملکردی یک پروژه مطابقت داشته باشند.

انواع کرتین وال

این نما براساس نحوه تولید و نصب به دو دسته زیر تقسیم می‌شود که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند:

1- کرتین وال یونیتایز (Unitized Curtain Wall)

سیستم کرتین وال یونیتایز متشکل از واحدهای شیشه‌ای بزرگ احاطه شده با پروفیل آلومینیومی است که در داخل کارخانه تولید شده و سپس به محل کارگاه ساختمانی ارسال می‌شود. پس از ورود به محل می‌توان این واحدها را بر روی سازه نصب کرد.

از آنجایی که در محل پروژه نیازی به برش پروفیل و نصب شیشه نیست و همه چیز در کارخانه تولید می‌شود، سرعت مونتاژ سیستم کرتین وال یونیتایز بسیار بالاست و به یک سوم زمان نسبت به سیستم استیک نیاز دارد تا در محل نصب شود.

2- کرتین وال استیک (Stick Curtain Wall)

گزینه دیگر استفاده از سیستم استیک است. اکثریت قریب به اتفاق ساختمان‌ها با ارتفاع کم تا متوسط ​​به استفاده از این روش در محل نصب می‌شوند. در این سیستم قطعات بلند آلومینیومی به صورت عمودی و افقی بین طبقات قرار می‌گیرند تا بار شیشه را به سازه منتقل کنند. بیشتر مراحل نصب و پوشش دهی سیستم استیک در محل پروژه انجام می‌شود.

یکی از مزایای سیستم نمای کرتین وال استیک سازگاری اقتصادی آن با پروژه‌هایی است که ابعاد کوچک‌تر یا شرایط پیچیده‌تری دارند. زمان تحویل این پنل‌ها توسط شرکت تولیدکننده اغلب بسیار کوتاه‌تر از سیستم یونیتایز است. بنابراین این ویژگی باعث کاهش زمان ساخت می‌شود. اما شرایط نصب در محل در سیستم استیک بیشتر طول می‌کشد. همچنین ممکن است برای نصب و ذخیره سازی مصالح مربوط به این سیستم در محل پروژه به فضای قابل توجهی نیاز باشد.

نمای کرتین وال استیک نیز به دو نوع زیر تقسیم می‌شود:

کرتین وال فریم‌لس (Frameless Curtain Wall)

در کرتین وال معمولی شیشه‌های نما توسط نگهدارنده‌های مخصوص به هم متصل می‌شوند. وجود این نگهدارنده‌ها تا حدودی از زیبایی نما می‌کاهد. برای حل این مشکل از کرتین وال فریم‌لس با بدون فریم استفاده می‌شود. در نوع فریم‌لس از چسب‌های ثابت کننده مخصوص برای نگه داشتن شیشه و فیکس شدن آن استفاده خواهد شد.

بنابراین بدون نیاز به فریم می‌توان نمای کرتین وال را زیباتر کرد. البته نوع فریم‌لس به دلیل استفاده زیاد از پروفیل‌های آلومینیومی قیمت بالاتری نسبت به انواع معمولی کرتین وال دارد. از دیگر مزایای کرتین وال فریم‌لس می‌توان به عدم محدودیت در رنگ فریم‌ها و نصب راحت‌تر شیشه اشاره کرد.

کرتین وال فیس کپ (Face Cap)

هیچ قاب آلومینیومی در اطراف شیشه وجود ندارد و شیشه مستقیماً روی ساختار کرتین وال قرار می‌گیرد. یک پروفیل نگهدارنده (انکور) که روی پایه لامل پیچ می‌شود، شیشه را نگه می‌دارد و از واژگونی آن جلوگیری می‌کند. نمای ساختمان نیز کاملا آب بندی می‌شود و دارای تهویه مطبوع است. درپوش‌های مختلفی با عرض پنج سانتی‌متر و در طول‌ها و شکل‌های مختلف نیز بر روی نگهدارنده‌ها نصب می‌شوند.

از مزایای سیستم فیس کپ نسبت به سیستم فریم‌لس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– اجرای سریع‌تر نما

– هزینه کمتر

– امکان استفاده از درپوش‌های تزئینی بین شیشه در جهت افقی و عمودی

در مقاله تفاوت نمای کرتین وال فیس کپ و فریم لس، به جزئیات هر کدام از این نماها و همچنین تفاوت های میان آنها پرداخته ایم.

کلام آخر

اگر هدف مواردی مانند زیبایی نما، ایمن نگه داشتن ساختمان و بهینه کردن مصرف انرژی باشد، نمای کرتین وال بهترین انتخاب ممکن است. کرتین وال نمایی غیرسازه‌ای و خودایستا محسوب می‌شود و تاثیری در وزن مرده ساختمان ندارد. مصالح معمول در ساخت کرتین وال شامل شیشه و قاب آلومینیومی هستند. برای طراحی، تولید و اجرای کرتین وال به شکل اصولی و مهندسی می‌توانید از خدمات منحصر به فرد «ایستاوین» بهره‌مند شوید. کافیست با تیم فروش ما جهت دریافت مشاوره تخصصی و ثبت سفارش تماس بگیرید.

نظر خود را بنویسید